شجریان

ساخت وبلاگ

استاد محمدرضا شجریان:

فعالیت هیات مدیره و شورای عالی خانه موسیقی قانونی است

 

 

وب سایت هواداران استاد محمد رضا شجریان:  محمدرضا شجریان(رئیس شورای عالی خانه موسیقی): بیش از هرکسی درباره وجهه قانونی شورای عالی و هیئت مدیره تحقیق کرده ام،حقوقدانان به این مساله صحه می‌گذارند که فعالیت هیات مدیره و شورای عالی خانه موسیقی قانونی است.

 
به گزارش سایت خانه موسیقی، محمدرضا شجریان (رییس شورای عالی خانه‌ موسیقی ایران) درباره‌ برخی ابهامات و نقدهای وارد شده به این خانه گفتگو کرد. 
 
این هنرمند نامدار درباره استعفای حسین علیزاده( هنرمند پیشکسوت) که به تازگی به صورت مکتوب از سمت دبیر و سخنگویی شورای عالی خانه موسیقی استعفا داده است، گفت:‌ شورای عالی از این اتفاق متاسف و متاثر است و اینکه چرا ایشان که نخستین مدیرعامل این خانه بوده و در این سال‌ها نیز به عنوان سخنگو و دبیر شورای عالی فعالیت می‌کردند به اینجا رسیده که از خانه‌ موسیقی استعفا بدهند، تاسف برانگیز است.
 
برگزاری جلسات شورای عالی به عهده دبیر است
 
رئیس شورای عالی خانه موسیقی گفت: ضمن آنکه جلسات شورای عالی را می‌بایست خود دبیر برگزار می‌کرد، به هر حال ایشان این تصمیم را گرفته‌اند و ما نیز به آن احترام می‌گذاریم؛ اما چرا این مساله تا این زمان مسکوت گذاشته شده است؟ اگر خانه موسیقی اشتباهی انجام می‌داد، من قبل از هر کس دیگری اینجا را ترک می‌کردم. من در مورد مسائل مختلف خانه، همواره از مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سوال می کنم.
 
بیش از هرکسی درباره وجهه قانونی شورای عالی و هیئت مدیره تحقیق کرده ام
 
محمدرضا شجریان همچنین در خصوص شبهه غیر قانونی بودن فعالیت هیئت مدیره و شورای عالی گفت: در این مدت ایراداتی به خانه‌ موسیقی وارد شده است و می‌گویند شورای عالی و هیات مدیره غیر قانونی است که این مساله به هیچ عنوان صحت ندارد. همه چیز قانونی است و حقوقدانان نیز به این مساله صحه می‌گذارند که فعالیت هیات مدیره و شورای عالی تا اسفند ماه سال 94 قانونی است و در این تاریخ باید دوباره انتخابات برگزار و شورای عالی و هیات مدیره‌ جدید انتخاب شوند. من بیش از هر کس دیگری در این زمینه تحقیق کرده‌ام. به نظر می‌ رسد گاهی در طرح این مسایل برخی غرض‌ورزی‌های شخصی وجود دارد که باعث تاسف است.
 
انتقادات از ابتدا پاسخ داده شد اما شنیده نمی شد
 
 استاد آواز ایران همچنین در پاسخ به این سوال که چرا اعضای هیات مدیره و شورای عالی ماه ها پس از مطرح شدن این انتقادات، هم‌اکنون پاسخ منتقدان را می‌دهند، نیز گفت: از همان ابتدا به این انتقادات پاسخ داده شده است، منتها بسیاری از آنها شنیده نشده است، ضمن آنکه شما وقتی می‌خواهید مساله‌ای را نقد کنید، باید آداب نقد را به جا بیاورید. اگر عضو خانه‌ موسیقی هستید و خودتان را جزو خانواده‌ی موسیقی می‌دانید، چرا نقدهایتان را رسانه‌ای می‌کنید؟ کسی که انتقاداتش را بدون آنکه ابتدا در خود خانه مطرح کند، رسانه‌ای می‌کند، مصلح نیست. 
 
برخی می خواهند با مطرح کردن نامشان در رسانه ها خود را بزرگ کنند
 
محمدرضا شجریان گفت: در میان این انتقادها به نظر می‌رسد برخی می‌خواهند با مطرح کردن نامشان در رسانه‌ها خودشان را بزرگ کنند که اتفاقا این مساله کاملا به ضررشان است. برخی‌ها یک جانبه قضاوت می‌کنند و بعد هم آن را رسانه‌ای می‌کنند. در حالی که حتی حاضر نیستند به دعوت خانه‌ موسیقی برای حضور در جلسه‌ی نقد پاسخ دهند. اگر مشکلی دارید بیایید و همین جا پاسخ خود را بگیرید. 
 
خانه‌ موسیقی می تواند از طریق قانونی پیگیر موارد مطرح شده باشد
 
او همچنین درباره‌ برخی سوءتفاهمات پیرامون مسایل مالی خانه موسیقی نیز می‌گوید: هیچ‌کدام از اعضایی که هم‌اکنون در این نهاد مشغول فعالیت هستنند،‌ به خاطر بودجه نیامده‌اند و بیان این مطالب می‌تواند از طرف خانه مورد پیگرد قانونی قرار گیرد، تمام این موارد جواب دارد و اگر خانه‌ موسیقی از طریق قانونی پیگیر باشد، به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. ما حرمت هنرمندان را نگاه می‌داریم؛ اما به شرط آنکه آبروی خودمان در خطر قرار نگیرد. تمام بودجه و کمک‌های مالی‌ای که به این خانه شده است، کاملا شفاف است. خانه موسیقی چه پولی را از کجا دریافت کرده است؟ اصلا چرا باید این حرف‌ها زده شود؟

 

محمدرضا شجریان افزود: عملکرد ما کاملا شفاف است. برخی سخنانی بی پایه و اساس مطرح می‌کنند، بدون آنکه مدرکی برای آن داشته باشند و بدتر آنکه آنها را رسانه‌ای می‌کنند که این مساله به هیچ عنوان کار صحیحی نیست. خانه موسیقی برای این درست شده است که مشکلات را مرتفع و از موسیقی حمایت کند.
 
آقای نوربخش در حضور رئیس جمهور پیگیر ممنوع الکاری من بودند
 
او ادامه داد: اعضای این خانه و خود من به شخصه چندین سال است که عضو خانه‌‌ موسیقی بوده‌ایم و هیچ پولی از کسی نگرفته‌ایم. این خانه هیچ منفعت مالی برای ما نداشته است. من خودم تنها بر اساس علایق شخصی‌ام در جلسات شرکت کرده‌ام و در تمامی موارد نظراتم را مطرح کرده‌ام که تمامی صورت جلسات آن هم موجود است. ما هیچ‌کدام در اینجا نفع شخصی نداریم، وقتی من 6 سال است که ممنوع‌الکار هستم و چهار سال از آن را رییس شورای عالی بوده‌ام، مشخص است که نفعی ندارم. حتی در هیچ‌کدام از جلسات خانه موسیقی این مساله را مطرح نکرده‌ام. البته آقای نوربخش چندی قبل به رییس‌جمهورگفتند و آقای علیزاده نیز هفته‌ی گذشته این مساله را مطرح کردند؛ بنابراین اگر من و اساتید موسیقی در اینجا وقت می‌گذاریم برای مصلحت و اعتبار موسیقی است.
 
حضور اساتید در شورای عالی و هیات مدیره اعتبار خانه‌ موسیقی است
 
رئیس شورای عالی خانه موسیقی همچنین درباره‌ این انتقاد که اعضای هیئت مدیره و شورای عالی خانه موسیقی در تمامی این سال‌ها ثابت بوده‌اند، نیز گفت: هیچ کس ثابت نیست، اگر کسی نامش در دو دوره شنیده می‌شود، به خاطر جایگاه آن هنرمند بین کسانی است که رای می‌دهند، ضمن اینکه باید از این مساله خوشحال بود، چون تجربه‌ او به حل مشکلات کمک می‌‌کند. من تاکید می‌کنم کسی ثابت نیست و اعضای شورای عالی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره همگی انتخابی هستند. ضمن آنکه اساتیدی که در شورای عالی و هیات مدیره حضور دارند، اعتبار خانه‌ موسیقی هستند. در و دیوارهای خانه‌ موسیقی اعتباری ندارد، این آدم‌ها هستند که به آن اعتبار می‌دهند.

 

 

 

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 247 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 22:30

 

تصنیف شَتَک با صدای همایون شجریان

از آلبوم نه فرشته ام نه شیطان

آهنگساز: تهمورس پور ناظری

غزل از زنده یاد حسین منزوی

**********

مدت زمان: پنج دقیقه و بیست و دو ثانیه 

 

حجم: 5.04 مگابایت

**********

شتک زده‌است به خورشید، خون‌ِ بسیاران‌
بر آسمان که شنیده‌است از زمین باران‌؟
دریده‌شد گلوی نی‌زنان عشق‌نواز
به نیزه‌ها که بریدندشان ز نیزاران‌
نسیم نیست‌، نه‌! بیم است‌، بیم‌ِ دار شدن‌
که لرزه می‌فکند بر تن سپیداران‌
سراب امن و امان است این‌، نه امن و امان‌
که ره زده‌است فریبش به باورِ یاران‌
چو چاه‌ِ ریخته آوار می‌شوم بر خویش‌
که شب رسیده و ویران‌ترند بیماران‌
برای من سخن از «من‌» مگو به دلجویی‌
مگیر آینه در پیش زخویش بیزاران‌
کجا به سنگرس دیو و سنگبارانش‌
در آبگینه حصاری شوند هشیاران‌؟
شتک زده‌است به خورشید، خون‌ِ بسیاران‌

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 333 تاريخ : چهارشنبه 23 دی 1394 ساعت: 11:19

 

حیف شد....

گفتوگوی بهرنگ تنکابنی و کیوان فرزین با استاد محمد رضا شجریان درباره ی زنده یادان محمد رضا لطفی و پرویز مشکاتیان منتشر شده در شماره 31 فرهنگ و آهنگ.

 

مدت زمان: 16 دقیقه و 37 ثانیه

 

حجم: 52.21 مگابایت

  

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 277 تاريخ : سه شنبه 15 دی 1394 ساعت: 19:43

به ریاست استاد  محمدرضا شجریان

جلسه شورای عالی خانه موسیقی تشکیل شد.

 

 

وب سایت هواداران استاد محمد رضا شجریان:  شورای عالی خانه موسیقی جهت بررسی مسائل جاری خانه و تحولات ماه های اخیر حوزه موسیقی تشکیل جلسه داد.

 
به گزارش سایت خانه موسیقی، جلسه دوره ای شورای عالی خانه موسیقی ایران با حضور اعضا و به ریاست استاد محمدرضا شجریان هفته گذشته تشکیل شد.
 
در این جلسه ضمن طرح و بررسی مسائل جاری خانه، اخبار و تحولات موسیقی در ماه های اخیر مورد بررسی قرار گرفت. 
 
حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز گزارشی از عملکرد، فعالیت ها و نشست های اخیر خانه موسیقی ارائه کرد. 
 
در این جلسه همچنین در باره اظهارات استاد حسین علیزاده در مورد خانه موسیقی بحث شد. اعضای شورا ضمن ابراز تاسف از عدم حضور استاد علیزاده در جلسه با یاد آوری حضور موثر ایشان در جلسات قبل که آخرین آن در خرداد 1393 بوده است، با ذکر این نکته که در این مدت هیچگونه اظهار نظر یا نامه مکتوبی در خصوص استعفا از ایشان دریافت نشده است، علاقمندی خود را برای حضور و استفاده از نظرات این استاد برجسته در جلسات شورای عالی اعلام داشتند. 
 
در پایان اعضای شورای عالی تمایل خود را برای دعوت از آقای علیزاده به منظور شرکت در جلسه آتی و تبادل نظر در مورد موضوعات مطروحه منجمله استعفای ایشان که اکنون مطرح نموده اند، ابراز کرده و حضور ایشان را در شورای عالی مغتنم دانستند. 
 
لازم به ذکر است، در این جلسه استادان مصطفی کمال پورتراب، محمدرضا شجریان، فرهاد فخرالدینی، داود گنجه ای و هوشنگ کامکار حضور داشتند.

 

منبع: خانه موسیقی

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 249 تاريخ : سه شنبه 15 دی 1394 ساعت: 19:43

 

سخنرانی و آواز همایون شجریان در پانزدهمین جشن سینمایی حافظ

**********

مدت زمان: پنج دقیقه و سی و سه ثانیه

 

حجم: 34.67 مگابایت

 

 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 291 تاريخ : پنجشنبه 10 دی 1394 ساعت: 21:28

 
موسیقی ما - تا یک ماه دیگر آلبومی جدید از «همایون شجریان» منتشر می‌شود، این بار با آهنگسازی «فردین خلعتبری» و نظارت «بهنام ابوالقاسم» بر ارکستر. این در حالی است که او می‌خواهد بار دیگر کنسرت «هوای گریه» را اجرا کند، اثری با آهنگسازی «محمد جواد ضرابیان» که اگرچه حالا می‌توان آن را جزو آثار قدیمی «همایون» دانست؛ اما همچنان یکی از آثار این خواننده است که با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و علاوه بر مخاطبان حرفه‌ای موسیقی، مخاطبان عام‌تری نیز با آن ارتباط برقرار کردند؛ اتفاقی که سال‌ها بعد از آن در اثری چون «چرا رفتی» رخ داد و مخاطبان این خواننده را بسیار فراگیر کرد؛ اما چند آلبوم دیگر هم از این خواننده در دست انتشار است. بعد از «خداوندان اسرار» که به تازگی منتشر شده و ساز و آواز آن تحسین بسیاری برانگیخته است، قرار است آلبوم تصویری کنسرت «آیینه‌ها» به همراه مستند «آن سوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد منتشر شود. به تمام این‌ها احتمال حضور او در اثر «خیام» به کارگردانی «بهروز غریب‌پور» را نیز باید اضافه کرد.

به گزارش سایت موسیقی ما، آلبوم «فردین خلعتبری» که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، در دو سی‌دی منتشر می‌شود، اثری که اشعار آن را «افشین یداللهی» که سابقهٔ همکاری‌های گسترده‌ای با «خلعتبری» دارد، سروده است و بعد از انتشار اثر، کنسرت‌های آن نیز در تهران و سایر شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

جدید‌ترین آلبوم «همایون شجریان» هشت تصنیف و چند قطعهٔ آوازی دارد و آهنگساز آن را برای کوارتت زهی، سنتور و گیتار و خواننده با یک سازبندی متفاوت نوشته است، ضمن آنکه نوازندگان چهره‌ای چون پدرام فریوسفی، پریسا پیرزاده، آتنا اشتیاقی، کاوه صالحی، مهیار طریحی در آن نواخته‌اند و «آیین مشکاتیان» نیز به عنوان نوازندهٔ مه‌مان در دو قطعه حضور داشته است. از آغاز آهنگسازی این اثر، حدود چهار سال می‌گذرد و در این مدت فضای کاری گسترده‌تر شد و تا جایی ادامه پیدا کرد که قرار است در قالب دو سی دی منتشر شود، در واقع درگیر بودن فردین خلعتبری و همایون شجریان در پروژه‌های دیگر و همچنین تور کنسرت‌های «همایون» دلیل تاخیر در انتشار این اثر است. «همایون شجریان» به تازگی آلبوم «خداوندان اسرار» را با آهنگسازی «سهراب پورناظری» منتشر کرده است که می‌توان آن را پرفروش‌ترین اثر در حوزهٔ موسیقی سنتی در این مدت دانست. «فردین خلعتبری» نیز مشغول کار بر روی آلبومی همراه با گروه موسیقی «ذاستا» ست.

زمستان امسال اما همایون شجریان، «هوای گریه» را نیز در بسیاری از شهرهای ایران اجرا خواهد کرد. این آلبوم در اردیبهشت ۱۳۸۲ توسط شرکت دل آواز منتشر و کنسرت‌های آن نیز با استقبال بسیاری مواجه شد. این اثر اما از منظری دیگر نیز اهمیت دارد و باید آن را اولین آلبوم مستقل این خواننده دانست که با اقبال بسیاری مواجه شد و همچنان پس از دوازده سال از انتشار آن به خوبی در یاد‌ها مانده است. بخش اول این آلبوم در دستگاه همایون و بیات اصفهان است و تصانیفی چون «هوای گریه»، آواز «نسیم سحر» با همنوازی تار شهرام می‌رجلالی، تصنیف «خانه سودا» و در بخش دوم این آلبوم پنج تصنیف در دستگاه شور ارائه شده که از جملهٔ آن می‌توان به «عشق از کجا»، «حاصل عمر»، «دفتر دل»، «سکوت» و همچنین «نسیم وصل» اشاره کرد. «همایون» این فرصت را داشت که در اولین اثر خود تصنیفی از «سیمین بهبهانی» که او را بانوی غزل ایران می‌خوانند، اجرا کند. این تصنیف، از استقبال بسیار گسترده‌ای برخوردار شد و موفقیت بسیاری را برای «همایون جوان» به همراه داشت؛ «نسیم وصل» از معدود آثاری است که جز علاقه‌مندان موسیقی سنتی، دیگران را نیز به سمت خود کشاند. این ماجرا زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به این مسأله توجه کنیم که اثر، شامل تصانیفی با مضامین عمیق عاطفی و حزن‌انگیزاست؛ اما آهنگسازی استادانهٔ ضرابیان به همراه انتخاب اشعار دقیق و همچنین صدای همایون سبب شد تا طیف وسیعی از مخاطبان را به سمت خود جلب کند.

اما این روز‌ها «خداوندان اسرار» آخرین اثر منتشر شده از «همایون» با آهنگسازی «سهراب پورناظری» است. «خداوندان اسرار» شامل دو بخش است. در بخش اول آن ساز و آوازی بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است. در این آلبوم موسیقی، آزاد میرزاپور (بربت)، حسین رضایی‌نیا (دف)، همایون نصیری (سازهای کوبه‌ای)، آیین مشکاتیان (کوزه)، محمت اکاتای (سازهای کوبه‌ای)، آرشاک ساهاکیان (دودوک)، آرین کشیشی (گیتار باس) و سهراب پورناظری (تنبور) آواز همایون شجریان را همراهی کرده‌اند. این اثر در ایران، ترکیه و امریکا ضبط شده است.
منبع: اختصاصی سایت موسیقی ما
شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 215 تاريخ : يکشنبه 6 دی 1394 ساعت: 21:16

 

به استقبال شب یلدا میرویم با تصنیفی از استاد محمد رضا شجریان.

تصنیف دل شیدا با صدای استاد محمد رضا شجریان از آلبوم رسوای دل.

**********

مدت زمان: دو دقیقه و یک ثانیه

 

با حجم 4.76 مگابایت

**********

از غم عشقت دل شیدا شکست
شیشه ی می در شب یلدا شکست
از بس که زدم ریگ بیابان به کف
خار مغیلان همه در پا شکست 

شجریان...
ما را در سایت شجریان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی shajarian بازدید : 317 تاريخ : سه شنبه 1 دی 1394 ساعت: 6:08